
Konstvetenskap
Vill du läsa om konstnärer eller arkitekter som berör? Göra en djupdykning från grottmålningar till konceptkonst? Funderar du på att jobba som konstvetare eller läsa av intresse? Eller vill du veta vad vi gör?
Kalendarium
-
Påminnelse: Workshop – Energieffektivisering i villabebyggelse (Karlstad)
-
FFKK – Brand och brandskydd i kyrkor och byggnadsminnen 1990-2020
-
SuHRF Guest Lecture: Whose Loot is it Anyway? A Critical Examination of the Criminalisation of “Antiquities Looting” in International Law
-
Påminnelse: Workshop – Energieffektivisering i villabebyggelse (Örebro)
Nyheter
Publikationer
-
Prince Eugen in Kensington: Anglo-Scandinavian Artistic Networks and the Stockholm Exhibition of 1897
2024
-
Design, disability and human rights–for all?: Sweden visits Cold War ICSID'75 Moscow
2023
-
Toward a precision, complexity-informed cultural policy design: Structural bottlenecks to culture-led development in Skaraborg, Sweden
2023
-
Robert Mudie: Pioneer Naturalist and Crusading Reformer
2023
-
Giovanni Maria Butteri’s Sacra Conversazione: A Visual Manifestation of the Medici-Orsini Alliance
2023
-
En romantisk modernist: Anna Bobergs visionära arktiska landskap
2023
-
The Virtual Museum: Digital Reconstructions of the Kongl. Museum at the Royal Palace in Stockholm
2023
-
Forsvik, Sweden: Towards a People–Public–Private Partnership as a Circular Governance and Sustainable Culture Tourism Strategy
2023
-
Digital Reconstructions of Picture Galleries as Art Historical Method: The Virtual Museum at the Royal Palace in Stockholm
2023
-
“It Merely Happens to One Man and Not to Others”: An Unnoted Quote from T. S. Eliot in Dag Hammarskjöld’s Markings
2023
-
Så skyddades svenska kulturskatter under kriget: Sverige 1939-45
2023
-
Patrimoine contemporain et rénovation delogements: élaboration de politiques etexpériences pratiques à Göteborg (Suède)
2023
-
The Organization of the Birgittine Abbey Church in Vadstena: An Innovative Recycling of Established Concepts
2023
-
Heritage destruction and its impact in Scandinavia and the Baltic region during the Second World War
2023
-
Computer Vision and Machine Learning Methods for Heat Transfer and Fluid Flow in Complex Structural Microchannels: A Review
2023
-
Kyrkliga kulturarv i en ny tid: Samlade studier och reflektioner
2023
-
Modern heritage and housing renovation: Policy development and practical experiences from Gothenburg, Sweden
2023
-
Leonard Woolf on Selma Lagerlöf's Mårbacka: The Reception of Lagerlöf in The English-Speaking World Part II
2023
-
Annonsering och försäljning av mode- och skönhetsvaror, 1770–1800
2023
-
Prioriteringar i föremålssamlingar: beredskap inför krig och katastrof
2023
-
Comfort in a castle: Adaptation due to long-term residency in a historic monument
2023
-
Skyddet av statliga samlingar i svenska museer, arkiv och bibliotek i händelse av krig, ca 1914–2018
2022
-
Johnny Roosval and the protection of churches and ecclesiastical objects on Gotland in the Second World War
2022
-
Kulturarv, säkerhet och geopolitik
2022
-
The Implementation of Conservation Policy and the Application of Solar Energy Technology in Small House Areas: Stockholm, Sweden
2022
-
ECOSOC-salens stolar: Tillståndsbedömning och åtgärdsbehov 2022
2022
-
Incremental decision making for historic urban areas' energy retrofitting: EFFESUS DSS
2022
-
A nonlinear, data-driven, ANNs-based approach to culture-led development policies in rural areas: The case of Gjakove and Pee districts, Western Kosovo
2022
-
Hur kan Sveriges kulturarv bevaras i ett krig?
2022
-
"But we refused to be scared into Silence": Swedish Designers' Cold War Visit to ICSID '75 Moscow
2022
-
Värden att värna: Kulturminnesvård som statsintresse i Norden vid tiden för andra världskriget
2022
-
Caroli Church: An Obstacle or a Catalyst for Urban Regeneration?
2022
-
Italian Paintings at the Nationalmuseum: Market, Musealization, Materiality
2022
-
Skydd av kulturarv: Kunskapsöversikt på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Riksantikvarieämbetet
2022
-
From Visual Forms to Metaphors: Targeting Cultural Competence in Image Analysis
2022
-
“Not Art but Life”: 360° Vision Practised by the Egyptian Sphinxes in the Capital of Russia
2022
-
Guercino's Moonlit Landscape
2022
-
Historicizing digital art in Sweden
2022
-
Kulturarv och symboler är givna mål i krig
2022
-
A Significant Japanese Coffer: A Multi-disciplinary Approach to Examining Late Sixteenth- — Early Seventeen-Century Export Urushi Ware
2022
-
Juridiken och praktiken: Energifrågor och hantering av kulturvärden i planering och byggprocesser
2022
-
Abildgaard’s Tableaux as a New View of History: Ina Louise Stovner, Historiske tablåer. En fortellen- de billedserie i Riddersalen på Christiansborg slott 1778‒1791. Institutt for kulturstudier og orienta- liske språk, Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo, Novus forlag, Oslo 2021. 215 pp. Ill. Diss.
2022
-
Caroli Church: A Resource for Urban Regeneration?
2022
-
The Avant-Garde and the Computer Industry: Art and Technology Collaborations at Datasaab and IBM Sweden from the late 1960s to the 1990s
2022
-
The protection of movable cultural property in wartime: Pre-conflict planning in Sweden
2022
-
A metamodel for heritage-based urban recovery
2022
-
Urban Transformation and Related Conflicts at UNESCO World Heritage Sites
2022
-
Arenaboom: En arkitekturstudie av idrottsarenor i Sverige under 2000-talets första decennier
2022
-
Innovation in details: French fashion illustrations 1725–1850
2022
-
Innovation i detaljerna: Franska modeplanscher 1725–1850
2022
Projektmedel till forskningsprojekt om renässansen i Norden

Under renässansen i Östersjöområdet skapas nya typer av rum i både profana och sakrala miljöer. Ett nytt forskningsprojekt kommer att undersöka dessa rum inom ämnet konstvetenskap. Projektet ”Renässansens rum – Identitet, performativitet och visuell kommunikation” koncentreras kring profana inredningar, kyrkorum och predikstolar och avser belysa frågor om funktion; kommunikation; identitet; relationen mellan beställare och arkitekt, konstnär, hantverkare, kulturtransfer, återbruk och reception. Förhoppningen är att kunna ge en nyanserad bild av renässansens rum och en större förståelse för dessa gestaltningar och varför de ser ut som de gör.
Projektet fokuserar på tre aspekter: Identitet, performativitet och visuell kommunikation. Dessa delas upp i tre delstudier: Studioli, kammare och salar i Vasaresidens och Vasaskepp; Renässansens kyrkorum; Föremål för förkunnelse – om predikstolens roll i tidigmodern visuell kultur i Sverige.
Undersökningarna kommer att genomföras som delstudier som skall komplettera varandra och utmynna i en gemensam slutledning med mer generella resultat. Den vetenskapliga rapporten kommer att publiceras som en monografi/antologi. Projektledare är Johan Eriksson, Henrik Widmark, Hedvig Brander Jonsson, samtliga forskare inom ämnet konstvetenskap.